De verkoop van gebruikte personenauto’s door autobedrijven aan consumenten daalde vorig jaar met 2,2 procent naar 1,04 miljoen. Ook tussen consumenten onderling werden er minder tweedehandsjes verhandeld. Deze verkopen daalden met bijna 4 procent tot 731.393.
Onder de grote automerken vond het afgelopen jaar een verschuiving plaats. Volkswagen verdrong Opel als meest verkochte merk. Van de VW’s werden er in totaal 214.345 stuks verhandeld, tegen 169.272 gebruikte Opels.
Teruggang
Opvallend is dat de export van occasions in 2012 opnieuw sterk is gegroeid, met 18,5 procent tot 324.842. De import van gebruikte auto’s daalde daarentegen met 11,5 procent tot 70.392. De teruggang is vooral te zien bij oldtimers (min 32 procent), maar ook bij auto’s van 3 tot 13 jaar oud (min 13 procent). De import van jonge auto’s van 1 tot 2 jaar oud groeide daarentegen wel, met 17 procent.
De occasionmarkt is het afgelopen jaar een stuk stabieler gebleken dan de markt voor nieuwe auto’s. Woensdag werd bekend dat er in 2012 bijna 10 procent minder nieuwe auto’s op kenteken werden gezet, in totaal 502.544 stuks. Vooral kleine zuinige auto’s, waaronder de Volkswagen Polo, de Peugeot 107 en Renault Twingo, waren populair. De Renault Megane werd vorig jaar het meest verkocht, met 21.434 stuks.
De verkoop van nieuwe auto's in Nederland had overigens minder te lijden dan die in België. Daar was liep de verkoop met 15 procent terug; de sterkste daling in 20 jaar.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl